Tuesday, March 18, 2008

Cerita balik kg - semalam

6/3
Bertolak kul 6.40pg. Bgn awl siapkan bkl nasik goreng. Alhamdulillah adik tak muntah spjg perjlnn. Dah tuka ubt mabuk baru, so member tdo je manjang. Mcm biasa branch kat stesen petronas g.muse. Sampai umah mertua dkt kul 3. Meriahnya poster2. Lps Isya’ baru balik umah che. Che & ayah bz dgn kempen PRU.

7/3-13/3
Seawal 8.30 dah ada kat tempat ngundi. Che bz jd drebar angkut passenger nak g ngundi..he..he..tak amik gambo pun. Jd segan semacam lak. Maklumla 1st time. Salam la dgn warih-warah & org2 kg yg agk2 aku cam tu. Abe & adik tunggu dlm kete sbb parking penuh. Abg ipa bz gak tp dia belah biru..heh..heh..sama2 kuat family aku ni. Adil la kan tp tak la sampai bermasam muka kerana aliran politik berbeza.

Control ayu jln sbb kain selisih dpn yg aku pakai tu tak brp betul sket. Jd tesekat2 bila bejln. Kalau tak ctrl mau tesungkur..ngeh..ngeh..+ ramai gak wartawan2 kat situ. Nostalgianye sek.men.raja sakti tu. Dulu ms kecit2 tpt aku ‘bedeghak’=jln2 situ la. Wat keje jahat amik buku2, wrapper, kapur yg ada kat kelas tu. Selagi tak maghrib tak balik..heh..heh..maklumla tahi lalat kat kaki.

Nervous gak nak mangkah tu. Blur pun ada sbb tatau step dia kan. Aku agak2 je la. Nak masuk dlm peti tu adik tu tlg tunjukkan. Mek blur walaupun color kertas undi calon parlimen & dun lain2. Dah siap tu terus balik. Lepak umah mertua sampai mlm.

Mlm duk tgk result PRU. Abe stay up dgr kat radio tp aku tak sempat tunggu lama…zzzzz.

Aktiviti biasa kat kg, pg2 mendobi, basuh pinggan mangkuk. Adik g umah atuk belah abah. Mlm br balik. Mcm biasa main tak hengat nak mandi, mkn. Bau mcm musang..muahaha.

G umah mek & tokku belah che je kali ni. Tupun sbb dia wat akikah. Adik wat perangai lg tanak masuk umah. Sampai kesudah duk main kat lua. Umah mak2 sedara yg lain tak g pun. Jumpa kat tempat ngundi & kenduri je. Abe hari2 g KB. Beli monitor, interview, jumpa kawan, beli brg2 nak bwk KL. Aku memerap kat umah je. Sempat la g bundle dgn che. Nak beli sarung tilam tp takde. Beli langsir je pastu mak tolong repair & jahitkan. Time g kenduri pun g dgn che je. Pakat duk tanya mana ank & abah dia..he..he..sbb sekampung, so dia umah dia, aku duk umah che.

Kali ni pecah rekod tdo umah aku je. Mlm nak bertolak tu hangkut sume brg dah nak g tdo umah mertua. Tp kul 11lebih adik menggigil pelik. Kuat sgt sampai bunyi2 gigi dia. Bdn takde pns sgt. Mmg dia demam tp sblm tdo ok je main sakan dgn sepupu2 dia. Kejut kak ipa & mertua. Dia siap jampi2. Dia pun pelik, nak kata dmm pns tak jgk. Dia duk panggil2, kejut2, adik pejam mata rapat. Last2 hubby decide balik umah che. Umah mertua umah kayu, so mlm2 mmg sejuk. Alhamdulillah few minutes lps blk umah che, bdn dia dah pns sgt. So confirm dmm mcm biasa. Mmg tekak dia merah lg. So duk ‘jelom’ air lah mlm tu. Tdo tak lena la ummi & abah ni. Decide extend cuti sari. Tak jd blk KL Rabu tu.

Alhamdulillah esoknya dah kebah sket tp cirit-birit pulak. Duk nangis sakit perut & asyik nak sapu minyak angin je.

Pg Khamis tu bertolak kul 6.45 pg ke KL. Adik tdo sampai G.muse. Berenti buh minyak & breakfast. Lps tu adik asyik nangis sakit perut lg. Abe nak cari klinik kat raub tp tgk2 cina & India je. Nak parking pun susah. Sib baik jumpa klinik Ellyza kat bentong. Cantik & baik dr nya. Sejuk hati..Dr kata maybe kesan antibiotic & byk angin. Mmg dia tanak mkn nasik. Nak susu je. Terpaksa bg walaupun tak elok mium susu masa cirit-birit. Kul 2lebih sampai Bangi.

Jumaat
masuk keje. Walaupun sari je ttp g keje sbb mikir byk keje kat opis tu. Adik masih sakit perut. Tanak mkn ubt sbb abe ckp ubt tu pahit. Pg tu meraung sakan tak nak g sekolah. Sib baik kat umah je. Kat tadika ok walaupun lambat2 nak masuk.

Sabtu abe keje. Ahad giliran aku lak keje. Cover cuti lama. Siap2 kan nasik & lauk, kul 11 ke ofis. Adik still nangis sakit perut. Abe bwk g klinik, tuka ubt. Beli susu soya tp adik tanak hisap lak. Seharian duk minum milo je. Tanak mkn langusng. Makin susutla bdn dia tu. Kerap plk dmm bln ni.

Pg ni adik nangis tanak g sekolah. Tp lps mandi ok je. Htr dia ke tadika, singgah ofis amik thumbdisk. Keje mlm hr ni. Masa drive balik, rasa mcm tak kena je. Asyik nak terlanggar motor je. Rupanya ada musibah kecil. Aku accident kat roundabout. Taktaulah aku yg tak nampak kereta tu @ dia yg tak nampak aku. Aku dah bg signal awl2 lg tetapi bila nak masuk lorong tu dia pun nak masuk lorong sama. Kalau tak ngelak mmg akn himpit kereta dia. Last2 kereta aku sondol tanah tepi roundabout tu. Bunyi kuat jgk. Sib baik kete leh jln lg. Tp dah berdebar2. Parking tepi jln, terus call abe. Dia dah sampai ofis. Dia suh bwk balik umah sbb kete still leh jln. Aku takut la ada apa2 yg bocor bwh kete tu. Dup dap2 sambil drive. Abe balik umah, tgk takde apa2. Cuma haus kat besi bwh tu sket dek tegesel dgn batu tepi jln tu.Abe g keje blk.

Bila masuk umah aku terus nangis. Lemah semangat rasanya. Duk tebayang2 camne leh jd cam tu. Tp Alhamdulillah sgt2 aku & kete ok. Terus muhasabah..ada dosa ni…Allah bg peringatan terus…Astaghfirullahalazim. Lama gak nak hilang keta ni. Terus taip n3 ni. Breakfast pun dkt kul 10. Oklah nak g mkn & tenang2 kan fikiran lagi…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...