Tuesday, February 17, 2009

Rajinla pulok update lg

Smlm adlh hr yg amt meletihkan. Blk opis Hakimi nak g beli air tp aku ckp takleh g, ummi tak solat lg. Takleh g kedai, request nak g tmn lak. Ok, janji lps ummi solat asr. Ingat tak jd g sbb duk ralit main dgn jiran sblh tp tgh2 main “eh, kita nak g tmn lah, mak kita lupalah. Nak bgtau mak kitalah” So gagah la jgk g. masa tu dah 6.45. Dah ckp siap2 janji g kjp je. Mcm biasa duk ats bangku sambil tgk bdk2 lain main sambil mkn keropok lekor. Tmn kotor lah amat sbb bdk2 buang kulit eskrim & otak2. Tepi tmn ada jual mcm2. Pastu ada mak yg amik kesempatan meniaga, suh ank jual eskrim m’sia tu. Ok lah tu tp bab nak buang sampah bdk2 ni tak brp nak reti. Ada 3 tong sampah bsr tp jauh dr tpt bdk main2 atau duduk2. Jd tiang gol tpt bdk2 main bola pulak. Sempatla remind ank aku psl buang sampah ni. Selalu kalau bwk apa2 mknn, plastik tu aku bwk blk buang kat umah. Hopefully bila dia bsr nanti pandaila dia cari tong sampah, takdela buang merata2.

Nak main gelungsur kena ummi teman dkt2. Aku ckpla abang kan bsr, boy kena la berani. Ummi tgk jauh2 je. Pastu member siap bergayut lg. Aku remind, be careful .Boleh lak jwb “abang dah bsr, abang boy, abang pandailah buat camni”. Hadoila..pandaila pulak menjawab kalau dia nak buat tu. Tp main skjp je dah ajk aku blk. Penat katanya.

Lps maghrib gagah msk. Rasa cam penat, semput sgt2. Siap kena prepare bhn2 sambil duduk tu. Aku dah siap letak kusi kat dapur tu. Ada hr yg letih amat tu siap basuh pinggan sambil duduk ats kusi tu lah. Maklumla dah berumur nih. Camne kalau 35+ nak pregnant lg..huhuhu..nak kjr sorang 2 lagi cdgnya..sempat ke tak ntah…

Kul 1 pg, si Hakimi teseda suh abah garu gtl kat blkg. Abah garu2 tp member siap merengek lagi pastu menangis tak berenti. Kjp pelahan kjp kuat. Dkt ½ jam lagu tu. Aku pujuk pun tak lyn jgk. Susu pun tak nak. Last2 abah amik mainan kad ben 10, dah lama beli tp aku simpan cdg nak wat pujuk time pe’el comel tu. Mcm magic je bila abah bg tu terus stop nangis. Siap ckp2 lak tu mcm takde apa2 yg berlaku. Hadoila peel comel sungguh ank jate manja nih.

Aku lak batuk2 & sakit tekak lg. Seram sejuk mcm nak dmm pulak. Sbb tu makin letih jd nya. Dah pk nak mc la, cuti rehat la…huhu..tp gagah jgk mai opis. Duk menghitung, 12 hr je lg nak keje sblm apply cuti. Kat umah dah takleh nak mengemas bagai. Try menyapu byk sikit sakit pinggang cam nak putus. Pejam2 mata je tgk habuk2 kat lantai tu. Bilik air pun nak kena sental sakan. Nampak gaya lps pantang nanti sakan la aku nak mengerjakan umah ni!

Abe dah tanya brg2 bb dah cukup ke? He..he..ada can nak beli hjg minggu nih.

Cdg nak join Mini Gathering Susuibu Ahad ni. Sbb dkt je, hopefully abe nak g. Kwn2 yg duk area selangor jomla join (walaupun bkn member susuibu.com). Details:
Majlis Makan Makan dan Diskusi Mengenai Cloth Diaper & Babywearing
Tarikh : 22 February 2009
Hari : Ahad
Masa : 8 pagi sehingga 12 tengahari
Tempat : Taman Tasik Permaisuri, Cheras
Makanan : Pot Luck Style
Warna Tema : MERAH
Kehadiran : Anda bebas membawa suami/anak. Expecting parents are welcome.
Agenda :
8.00 - 9.00 : Pendaftaran, Makan makan alas perut
9.00 - 9.30 : Pengenalan kpd Cloth Diaper oleh Puan Suraya dan Diskusi Cloth Diaper
9.30 - 9.45 : Lucky Draw
9.45 - 10.15 : Pengenalan kpd Baby Wearing Accessories oleh Puan Shada & Diskusi
10.15-10.30 : Lucky Draw
10.30 - 11.00 : Demonstrasi oleh Maryaa tentang Nappy Stacker
10.45 - 11.30 : Acara let-go barangan oleh ibu ibu yang berkenaan
11.30 - 12.00 : Beramah mesra, photo group

Ada doorgift, voucher, jualan, ada photographer jemputan yang akan merakamkan keseluruhan event, setiap satu CD dijual dengan harga RM15.

Sila email meczar_98@yahoo.com sekiranya anda berminat mendapatkan gambar anda sekeluarga di rakamkan secara personal di Taman Tasik Permaisuri secara PERCUMA!

Sila emailkan confirmation, jumlah yang akan hadir dan makanan yang akan dibawa ke hais2109@gmail.com (Puan Hazarina)

Nota : Majlis ini adalah sekadar pengisian ilmu dan tiada bayaran dikenakan

Makluman lanjut di blog Diyaluna, Forum Susuibu.com

Aku jgk nak promote e-book hasil usaha rakan maya senegeri nih, Mommy Lina. Blog beliau http://mysuperkids.net/. Aku dah beli dah. Amat lengkap info dia. Bg bakal2 ibu @ ibu2 yg nak breastfeed ank2 elok sgtlah beli e-book nih. Kalau dah ‘tutup kedai’, boleh jgk inform kat kwn2 yg br nak bkk kedai tu..he..he..Aku amat2 menyokong kesedaran utk breastfeeding nih. Back to fitrah. Zmn moden ni nak kena cr ilmu. Pdhl benda tu semulajadi kan, tp sbb dah dibutakan dgn arus kemodenan ni kita jd take for granted, nak senang je. Pdhal dlm al-Qur’an sendiri siap ada khas ayat ttg penyusuan. Atleast kita mencuba sehabis mungkin utk bg yg terbaik utk ank2. Aku sendiri pun tak pasti sejauh mana kemampuan diri utk exclusively breastfeeding tp aku dah cuba melengkap diri dgn ilmu2, support dr kwn2, dah ada contact no. lactation counselor, dah join forum susuibu dgn doa Allah bg kekuatan yg berpanjangan. So kwn2 sila kunjungi http://sususihat.com/

Satu lg hasil usaha Mommy Lina adlh ttg kewangan keluarga. Amat bagus jgk utk ibu2 & semua. E-book lengkap akn menyusul di http://mommyfinance.com/ Aku dah bc yg review copy. Juga amat bagus pd pandangan aku. Tak rugi menimba ilmu kan walaupun hubby yg jd menteri kewangan kan tp timbalan pun kena expert jg. Aku pun masih bljr lg & kdg2 blurr lg. Maklumla bab nombor2 nih lambat pick up..he..he..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...